Tillbaka

Resegaranti och Resevillkor 

RESEGARANTI

Enligt resegarantilagen har Egyptson Group AB ställt erforderliga garantier till Kammarkollegiet. För närvarande har vi ställt 2,2 miljoner kronor som grundgaranti. 

Vi är medlemmar i FRA - Föreningen Flygresearrangörer

Resegaranti
Allmän information om resegaranti: Arrangörer och återförsäljare av paketresor är skyldiga att ställa säkerhet enligt resegarantilagen (1972:204) hos Kammarkollegiet. Garantierna är till för att resenärerna ska få ekonomisk ersättning och hemtransport om resor ställs in eller avbryts. Kontakta Kammarkollegiet för mer information, tel: 08-700 08 00 eller på deras hemsida www.kammarkollegiet.se

SÄRSKILDA RESEVILLKOR FÖR KRYSSNING MED
ROYAL CARIBBEAN OCH CELEBRITY CRUISES.
Resevillkor för hotell och flygbiljetter som ej är bokade via rederiet, klicka här

1. Hur gör jag min bokning?
Kontakta vår bokningsavdelning på telefon 0771-458881 för att boka din
semester. Du kan också boka själv här via vår hemsida. Genom att gå till respektive rederis sida via vår meny kan du komma vidare till bokning.

2. Hur bekräftas min kryssning?
När du funnit en kryssning bekräftas detta via telefon eller mail. Flygdetaljer kan komma att bekräftas längre fram. Vi översänder sedan en bekräftelse på din resa, och genom att betala anmälningsavgiften bekräftas din bokning. Fakturan visar totalbelopp att betala och eventuella flygdetaljer. När du har mottagit din bekräftelse och/eller biljetter var vänlig att kontrollera alla detaljer. Skulle något vara inkorrekt måste du kontakta oss omgående. Vi kan inte ansvara för eventuella fel/ ändringar i dokument som skickats om du inte upplyser om detta omgående efter mottagande. För eventuella ändringar efter dessa tidsfrister, se punkt 8.

3. När ska jag betala?
När du bekräftar din bokning ombeds du att betala en handpenning till oss på 1.000 kr per person + ev. avbeställningsskydd a´ 250 kr per person. Anmälningsavgiften kan betalas via bankgiro, plusgiro eller online betalning på vår hemsida. Slutbetalning ska göras senast 60 dagar före avresedatum. Om du bokar din resa senare än 60 dagar före avresa betalas hela beloppet. Följande kreditkort accepteras Visa, MasterCard, Eurocard.

4. Vad ingår i priset?
Alla priser är per person i svenska kronor och baserade på 2 personer som delar angiven hytt. I kryssningspriset ingår alla måltider, hytt, underhållning ombord, gym, fitnesscenter, bastu, skatter och avgifter. Det kan tillkomma en avgift för vissa underhållningsaktiviteter. Om inget annat överenskommes inkluderar priset inte flyg till och från resmålet, landutflykter och personliga utgifter (t.ex. drinkar ombord, tvätteriavgifter, hälso- och skönhetsbehandlingar, telefonsamtal osv.); hotelluppehåll och hotellmåltider (om inget annat anges); transfers på annat sätt om resa inte sker på reguljärt avresedatum; semesterförsäkring; drickspengar ombord eller i land. Dricks ombord kommer automatiskt att läggas till priserna med ca 100 SEK per person och dag, se punkt 9 i Viktig Information.

5. Finns det åldersbegränsningar på kryssningen?
Personer som är yngre än 21 år kan inte resa på kryssning eller ha egen hytt om inte personen är tillsammans med en förälder eller annan vuxen som är äldre än 21 år. Undantag görs för gifta par där en av personerna är över 21 år. Vigselattest måste förevisas vid bokningstillfället.

6. Vilka avbokningsregler gäller?
Om du eller någon i ditt resefölje inte kan resa måste ni omgående informera oss eller din
resebyrå. Följande regler tillämpas:
Kostnad per person
Mindre än 4 dagar före avresa 100 % av resans pris
Mellan 5 - 14 dagar före avresa 75 % av resans pris
Mellan 15 - 29 dagar före avresa 50 % av resans pris
Mellan 30 - 56 dagar före avresa 25 % av resans pris
Mer än 57 dagar före avresa anmälningsavgiften (1.000 kr per pers)

7. Behöver jag avbeställningsskydd?
Rederiets avbeställningsskydd kostar 250 kr per person. Med detta kan du avboka din resa mot en kostnad på 500 kr per person + beloppet för avbeställningsskyddet för avbokningar som görs mer än 42 dagar före avresa och 1.000 kr per person + beloppet för avbeställningsskyddet för avbokningar som görs mindre än 42 dagar före avresa. Avbeställningsskyddet, som du tecknar när du bokar din resa, gäller endast om du måste avboka på grund av egen sjukdom/skada eller om någon nära anhörig/någon i ditt resesällskap drabbas av sjukdom/dödsfall (samtliga skall ha avbeställningsskydd). Du styrker detta med ett läkarintyg, där läkaren avråder från resa vid den aktuella tidpunkten. Om du avbeställer resan med läkarintyg betalas korrekt belopp tillbaka när Royal Caribbean/Celebrity Cruises godkänt läkarintyget. Resenärer utan avbeställningskydd avbokar enligt normala avbokningsregler under punkt 6.

8. Kan jag göra ändringar i min bokning efter det att den bekräftats?
Ja, om det som du vill ha finns tillgängligt. Ingen avgift tas ut om du ändrar någon eller några detaljer (förutom ev. ombokningskostnader för flygbokningar) om du informerar oss om ändringen minst 42 dagar före avresa. För mindre ändringar som görs 41 dagar före avresa eller senare förbehåller vi oss rätten att ta ut 250 SEK per person. Ändringar som innebär annan avresedag, kryssningsfartyg, reslängd eller på annat sätt betraktas som omfattande, är att betrakta som en avbeställning och ny beställning. Se punkt 6 för regler vid avbokning.

9. Vilken information måste jag förmedla till er?
Nya säkerhetslagar i USA kräver att vi förmedlar vissa personliga upplysningar till amerikanska myndigheter. Dessa upplysningar, som måste vara oss tillhanda senast 14 dagar före avresa, förväntas innehålla exakta personliga data, passnr, kontaktnummer i nödsituationer samt försäkringsdetaljer. Du kommer att få mer exakt information vid bokning. Vänligen kontakta oss så att informationen blir registrerad för dig. Skulle du inte förmedla kompletta upplysningar till oss, eller ge oss felaktiga uppgifter kan du nekas ombordstigning på våra fartyg, nekas inresa till USA eller ombordstigning på eventuella flyg. Vi kan inte påta oss något ansvar vid dessa tillfällen. Ej heller kan det bli aktuellt med återbetalning eller kompensation. Du kommer själv tvingas ombesörja hemtransport.

10. Eventuella reklamationer och frister?
Om du anser att avtalet inte har efterlevts ska du påtala detta snarast.
Tillvägagångssätt vid eventuella klagomål gällande den del av resan som Royal
Caribbean är ansvarig för: Kunden ska snarast påtala ev. reklamation till Royal
Caribbean, antingen ombord eller så snart som man upptäckt felet. Kunden skickar ett
skriftligt klagomål så snart som möjligt och senast 2 månader efter hemkomst om inte
synnerliga skäl föreligger. Royal Caribbean behandlar därefter reklamationen och
skickar ett skriftligt svar.

11. Vad händer om det blir förseningar, ändring av pris eller resrutt?
Vi kan dessvärre inte garantera att fartygen alltid anlöper alla de angivna hamnarna eller följer varje del av den annonserade resrutten. Vi och fartygets kapten har rätt att utelämna hamnar, anlöpa andra hamnar, avvika från den annonserade resrutten eller byta med ett annat fartyg eller en annan hamn.Vi är inte heller ansvariga för att vi inte följer de ankomst- och avresetider som visas för hamnarna i denna katalog. Ändringar av resrutten sker vanligtvis med hänsyn till gästernas intresse och säkerhet och det kommer inte att kompenseras för detta. Var uppmärksam på att upplysningar och priser kan ändras innan du beställer din semester. Du är själv ansvarig för att kontrollera alla detaljer för den valda semestern med oss då du gör din beställning.

12. Vilka andra villkor gäller för semestern?
Flygbolag, hotell och andra av våra leverantörer har egna villkor som gäller för din semester. En del av dessa villkor begränsar eller gör undantag för flygbolag eller andra leverantörer med ansvar gentemot dig ofta i enlighet med internationella konventioner.

13. Resegaranti?
Royal Caribbean är medlem i Reisegarantifondet i Norge. Det innebär att du får tillbaka dina pengar och ev. garanterad hemtransport om semestern redan har påbörjats och vi inte skulle kunna erbjuda dig den semester som du har fått bekräftat pga. insolvens. Royal Caribbean har ställt bankgaranti för alla nordiska passagerare. Reisegarantifondet har telefon (+47) 51 85 99 40 och adress: Postboks 227 Sentrum, 4001 Stavanger, Norge. KryssningsExperten Egyoptson är endast återförsäljare och rederiets resegaranti gäller. KryssningsExperten Egyptson har dock ställt resegaranti på 2,2 miljoner SEK till Kammarkollegiet.

14. Tryckfel och ändringar
Var uppmärksam på att upplysningar och priser kan ändras innan du beställer din semester. Tryckfel uppstår tyvärr ibland även om vi gör allt vad vi kan för att säkerställa att uppgifterna är korrekta vid tiden för tryckning. Det är viktigt att kontrollera alla detaljer för den valda semestern med oss vid bokningstillfället.

15. Vad är mitt ansvar?
Du måste se till att du använder en uppdaterad katalog när du beställer din semester. Vi kan inte ta på oss ansvaret för ev. fel eller felaktiga upplysningar som beror på att du har en gammal katalog. Vi har alltid aktuella uppgifter. Kontakta oss om du är osäker. Det är ditt ansvar att se till att du och alla som reser tillsammans med dig har nödvändiga pass, visum och andra resedokument. Den enskilde passageraren (föräldrar/om passageraren är minderårig) är ansvarig för och ska ersätta varje skada som passageraren åsamkar fartyget eller dess inredning, utrustning eller egendom med vilja, oaktsamhet eller försummelse.

16. Royal Caribbeans/Celebrity Cruises ansvarsbegränsning?
Passagerarna fritar Royal Caribbean/Celebrity Cruises från allt ansvar när det gäller förlust eller skada på bagage eller annan egendom, för personskada eller dödsfall samt för förlust pga. försening som uppstår utifrån handlingar, brist på handlingar eller försummelse av självständiga underleverantörer såsom t.ex. flygbolag, hotell, arrangörer av utflykter, restauranger, transportbolag eller andra leverantörer av tjänster eller andra faciliteter. Royal Caribbeans/Celebrity Cruises ansvar gäller inte utöver fartyget.

 SVENSKA RESEBYRÅFÖRENINGENS VILLKOR FÖR PAKETRESOR

Följande villkor reglerar avtalsförhållandet mellan researrangör, som är medlem i Svenska Resebyrå­föreningen (i det följande ”arrangören”), och resenär vid köp av paketresa.

Utöver dessa villkor kan arrangören även uppställa kompletterande villkor.

1. Inledande bestämmelser
1.1 Vad är en paketresa?
1.1.1. Med ”paketresa” avses ett arrangemang som har utformats innan avtal träffas och som består av
-    transport och
-    inkvartering eller
-    någon av dessa tjänster i kombination med någon turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transport eller inkvartering

1.1.2. Härutöver är det ett villkor, att arrangemanget varar mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning samt säljs eller marknadsförs för ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.

1.2 Resenärens allmänna skyldigheter
1.2.1. Resenären ansvarar för att han/hon innehar ett helt och giltigt pass och övriga dokument som är nöd­vändiga för resans genom­förande samt, om förhållan­dena kräver, visum och erforderliga vaccinationer.

1.2.2. Resenären ska för samtliga i paketresan ingående flygningar ha avslutat check-in i enlighet med resplanen eller annan anvisning.

1.2.3. Resenären ska rätta sig efter de ordningsbestäm­melser som föreskrivs av arrangören eller som gäller för de tjänster som ingår i paketresan såsom hotell, flyg­platser, transportmedel etc.

1.2.4. Resenären ska alltid uppträda så att medrese­närerna inte blir besvärade. Grova överträdelser kan leda till att resenären av arrangören eller av dennes representant avvisas från vidare deltagande i resan. Resenären får i sådana fall själv ombesörja hem­trans­port samt bära de kostnader som uppkommer i sam­band härmed.

1.2.5. Resenären ska vid avtalets ingående upplysa arrangören om nationalitet, inbegripet upplys­ningar om innehav av svenskt eller utländskt pass samt even­tuella dubbla medborgarskap, för att arrangören ska kunna uppfylla sin skyldighet att informera om even­tuella pass- och visumkrav. Arrangörens skyldighet att informera om pass- och visum­krav gäller endast i förhållande till EES-medborgare.

1.2.6. Resenären ska omgående efter mottagandet noga gå genom bekräftelse, biljetter och övriga rese­hand­­lingar och kontrollera att uppgifterna överens­stämmer med vad som avtalats och att namn är stavade på samma sätt som i passet. Eventuella fel­aktig­heter ska omgående meddelas arrangören.

1.2.7. Resenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e-postadress, telefon­num­mer eller andra uppgifter av betydelse för arran­görens möjligheter att kontakta resenären.

1.2.8 Resenären ska följa eventuella av arrangören angivna regler för återbekräftelse av flygningar, som in­går i individuella resor och paketresor utan rese­ledare. Underlåtelse att återbekräfta medför att berör­da flyg­bolag har rätt att disponera de reserverade platserna, och att resenären således kan förlora rätten att utnyttja resterande flygningar. 

1.2.9. Resenären ska löpande hålla sig uppdaterad om avreseplatser och avgångstider, t.ex. genom att om­gå­ende efter ankomst till en flygplats uppsöka informa­tionsskärmar och kontakta flygplatspersonal vid tvivel om vilken terminal eller utgång flyget avgår ifrån. Dessa uppgifter ändras ofta, vilket ligger utanför arrangörens kontroll.

1.2.10. Har resenären inte iakttagit ovanstående skyl­dig­­­heter, kan han/hon inte framställa krav med verkan mot arrangören, förmedlare eller under­leveran­tör till paketresan för de följdverkningar som resenärens under­låtenhet att följa dessa skyldigheter medför.

1.3. Pris och avtalade tjänster
1.3.1. Uppgifter i broschyrer och kataloger, inbegripet Internet, ingår i avtalet. Uppgifterna är bindande för arrangören, om inte denne uttryckligen i katalogen eller broschyren har förbehållit sig rätten att göra ändringar och resenären har fått information om sådana ändringar innan avtalet ingås.

1.3.2. Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet. Arrangören har rätt att ta ut en första delbetalning i samband med att avtalet träffas (anmälningsavgift). Om resans fulla pris inte betalas vid avtalets ingående, ska resterande belopp betalas vid av arrangören angiven tidpunkt.

1.3.3. Priset ska anges på sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Det ska omfatta alla i avtalet ingå­ende tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
 
1.3.4. På destinationsorten kan det förekomma krav på flygplatsavgifter, inträdesavgifter och andra lokala avgifter, som det inte är möjligt att ta betalt för när avtalet ingås, då dessa beror på lokala regler eller på att extra tjänster utnyttjas som inte ingår i avtalet.

1.3.5. Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering i delat dubbelrum. Önskas in­kvartering för endast en person har arrangören rätt at ta ut tillägg för enkelrum, oavsett om detta sker efter avtalets ingående eller om det sker som en kon­sekvens av en efterföljande oförutsedd händelse, t.ex. att medresenär blir sjuk. Eventuellt krav på enkel­rums­tillägg kommer att faktureras resenären omedelbart efter att arrangören fått information om eller på annat sätt konstaterat ändringen.

1.3.6. En anslutningsresa eller ett specialarrangemang ingår i avtalet endast om dessa sålts eller marknads­förts tillsammans med huvudarrangemanget för ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till var­andra.

1.3.7. Even­tuella särskilda tjänster/prestationer på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats av arrangören.

1.3.8. Om det för en paketresa uppställs ett krav på ett minsta deltagarantal för att resan ska genomföras, ska det av arrangörens marknadsföringsmaterial fram­gå hur många deltagare som krävs för att resan ska genomföras samt den tidpunkt när resenären senast ska ha fått information om att resan inte blir av. Upp­nås inte det minsta antal deltagare, som krävs för att resan ska genomföras, har arrangören rätt att ställa in resan. Resenären har i sådana fall inte rätt till skade­stånd.

1.3.9. Arrangören ska innan avtalet ingås upplysa resenären om pass- och visumkrav samt sådana hälso­bestäm­melser som blir tillämpliga under resan.

1.3.10. Arrangörens skyldighet att informera om vad som gäller ifråga om pass och visum, gäller endast för medborgare i stater inom Europeiska ekonomiska sam­arbetsområdet (EES). Är inte resenären med­borgare i en sådan stat, ansvarar resenären själv för att ta reda på vad som gäller i fråga om pass och visum.

1.3.11. Arrangören ska innan avtalet ingås ge rese­nären upplysningar om möjligheten att teckna rese­för­säkring och/eller eventuell avbeställnings­för­säkring/skydd. Avbeställnings­för­säk­ring/skydd kan inte läggas till i efterhand. Om arrangören erbjuder avbeställnings­försäkring/skydd och resenären önskar teckna sådan via arrangören, måste resenären upplysa arrangören om detta senast när avtal om köp av paketresa ingås.

1.4. Avtalets ingående
1.4.1. Avtalet blir bindande för parterna, när arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning. Arran­gören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjs­mål.

1.4.2. Arrangören kan dock i stället bestämma att av­talet blir bindande för parterna när arrangören skrift­ligen har bekräftat resenärens beställning och rese­nären inom avtalad tid betalat anmälningsavgift eller, om någon anmälningsavgift inte ska betalas, hela resans pris enligt arrangörens anvisningar. Sådan bestämmelse ska tydligt framgå av arrangörens villkor.

1.4.3. Erlägger resenären inte betalning i enlighet med avtalet, har arrangören rätt att häva avtalet. Vid en sådan hävning har arrangören rätt till betalning av det belopp som rese­nären skulle ha betalat, om resenären hade avbe­ställt resan i enlighet med avbeställnings­reglerna i avsnitt 3.

2. Ändring av avtalet
2.1. Prisändringar
2.1.1. Inträffar kostnadsökningar för arrangören efter det att avtalet enligt 1.4 ovan blivit bindande för par­terna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:

  • ändringar i transportkostnader, inbegripet bränsle­priser,
  • ändringar i skatter, tullar och avgifter eller avgifter för vissa tjänster, såsom flygplats-, hamn-, land­nings- och startavgifter,
  • ändringar i valutakurser, som används vid beräkning av priset för paketresan.

2.1.2. I sådana fall får priset höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av för genomförandet av av­talet. Om t.ex. en avgift enligt punkt 2.1.1. ovan ökar med 100 kronor för varje resenär får priset höjas med samma belopp.

2.1.3. Rätt till prishöjning enligt ovan föreligger endast om kostnadsökningen överstiger 100 kr.

2.1.4. Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen. Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisändringarna.

2.1.5. Resans pris ska på motsvarande sätt sänkas, om arrangörens kostnader minskar tidigare än 20 dagar före den avtalade avresedagen, av samma skäl som ovan angivits. Vid kostnadsminskning ska priset sänkas endast om kostnadsminskningen överstiger 100 kr.

2.2. Överlåtelse av paketresa
2.2.1. Resenären har rätt att överlåta resan till annan person. Det är dock en förutsättning att den som paket­resan överlåts till, uppfyller de av arrangören, vid avtalets ingående, angivna nödvändiga villkoren och kraven för deltagande i paketresan. Rätten att överlåta resan kan helt eller delvis begränsas av arrangören, om en överlåtelse inte är möjlig på grund av villkor som uppställs av underleverantör. Om t.ex. en flygbiljett enligt flygbolagets villkor inte får överlåtas, innebär en överlåtelse av paketresan att resenären inte får någon återbetalning för flygbiljetten och att den, som resan överlåts till, måste köpa en ny flygbiljett. Begränsningar i rätten att överlåta en resa ska alltid tydligt framgå av avtalet.

2.2.2. Resenären och den som paketresan överlåts till an­svarar solidariskt för det belopp som återstår att betala för resan och för samtliga extra kostnader, som följer av överlåtelsen. Härutöver har arrangören rätt till skälig ersättning för det extraarbete som denne har till följd av överlåtelsen.

2.3. Ändringar efter avtalets ingående
2.3.1. Resenärens önskemål om ändringar före avresa
2.3.1.1. För ändringar efter avtalets ingående av resans tidpunkt, resmål, hotell, resedeltagare etc. har arrangören, utöver ersättning för de faktiska kost­naderna som ändringen medför, rätt att ta ut en administrativ kostnad.

2.3.1.2. Efter att avtalet blivit bindande är det ofta inte möjligt att göra ändringar i de avtalade tjänsterna. Detta kan gälla för t.ex. kryssningar, flygbiljetter och hotellrum, vilket ska framgå av avtalet. Resenären har vid ändringar därför inte rätt till återbetalning av den del av paketresans pris som utgörs av kostnaden för dessa tjänster.

2.3.2. Arrangörens ändringar/inställande före avresa
2.3.2.1. Om arrangören måste ställa in resan eller om den inte kan genomföras som avtalat, ska rese­nären snarast möjligt informeras härom.

2.3.2.2. Detta gäller dock inte för ändringar eller avvik­elser, som kan anses vara av mindre betydelse för resenären.

2.3.2.3. Om ändringen medför att resans ekonomiska värde blir mindre, har resenären rätt till nedsättning av priset.

2.3.2.4. Är de av arrangören gjorda ändringarna i avtalet väsentliga, eller ställs resan in utan att rese­nären är skuld härtill, kan han/hon:

  • häva avtalet och få tillbaka hela det belopp, som han/hon betalat enligt avtalet, eller
  • delta i en annan paketresa, om arrangören kan erbjuda detta.

2.3.2.5. Resenären ska, inom skälig tid efter att ha tagit emot meddelande om ändring eller att resan ställts in, underrätta arrangören om sitt val.

2.3.2.6. Har ersättningsresan ett mindre värde än den ursprungliga paketresan, ska arrangören betala tillbaka prisskillnaden till resenären.

2.3.3  Arrangörens ändringar efter avresa
2.3.3.1. På grund av senare inträffade omständigheter kan det hända att arrangören efter avresa inte kan till­handahålla delar av de avtalade tjänsterna. I sådana fall ska arrangören erbjuda ersättningsarran­ge­mang.

2.3.3.2. För vissa paketresor, kan det på grund av dessas speciella karaktär vara svårt att förutse det exakta för­loppet. Ändrade naturförhållanden, vägom­läggningar, politiska händelser m.m. kan medföra att arrangören tvingas göra ändringar i resplanen. Arran­gören ska i sådana fall om möjligt erbjuda resenären ersättningsarrangemang. Om ­ändringen medför en försämring för resenären kan denne ha rätt till skadestånd och/eller prisavdrag.

2.3.3.3. Om ändringar i de avtalade tjänsterna enligt 2.3.3.1 eller 2.3.3.2 beror på omständigheter utanför arrangörens kontroll, som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vilkas följder inte denne heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, har resenären inte rätt till skade­stånd. Om ändringar beror på underleverantör som arran­gören har anlitat är arrangören fri från skadestånds­skyldighet endast om det beror på en omständighet utanför underleverantörens kontroll.

3. Avtalets upphörande
3.1. Resenärens avbeställning av paketresan – allmänna bestämmelser
3.1.1. Resenärens avbeställning av resa ska ske på sätt som anges i avtalet. Om inte annat framgår ska uppsäg­ningen ske skriftligen.

3.1.2. Avbeställningskostnaden är alltid minst 300 kronor per resenär.

3.1.3. I många fall följer av de villkor som gäller för i paketresan ingående tjänster, t.ex. flyg- och evenemangsbiljetter, hotellogi m.m., att dessa inte går att avbeställa. I sådana fall ska resenären, förutsatt att arrangören innan avtalet ingås informerat honom/ henne om villkoren, betala hela kostnaden för den eller de berörda tjänsterna. För övriga i paketresan ingående tjänster, samt om arrangören inte informerat resenären i enlighet med före­gående stycke, gäller bestämmelserna i 3.1.4 – 3.1.7

3.1.4  Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresa ska resenären betala 10 % av resans pris.

3.1.5 Vid avbeställning 30 till 15 dagar före avresa ska resenären betala 25 % av resans pris.

3.1.6 Vid avbeställning 14 dagar till 72 timmar före av­resa ska resenären betala 50 % av resans pris.  

3.1.7 Sker avbeställningen senare än 72 timmar före av­resa ska resenären betala hela resans pris.

3.2. Resenärens och arrangörens rätt att frånträda avtalet på grund av force majeure
3.2.1. Såväl arrangören som resenären har rätt att från­träda avtalet, om det efter det att avtalet blivit bin­dande för parterna, på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar naturkata­strof, krigshandling, generalstrejk eller annan ingrip­ande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tid­punkt då resan ska genomföras. Om resenären eller arrangören frånträder avtalet med stöd av denna bestämmelse, har resenären rätt att få tillbaka vad han/hon betalat enligt avtalet. Om arrangören frånträder avtalet med stöd av denna bestämmelse, har resenären inte rätt till skadestånd.

3.2.2. Bedömningen av om en händelse ska anses ut­göra en sådan händelse som anges i 3.2.1., ska göras med beaktande av officiella uttalanden från svenska och internationella myndigheter. En avrådan av Utrikes­­departementet från resor till det aktuella resmålet ska anses som en sådan händelse.

3.2.3. Resenären har inte rätt att avbeställa med stöd av 3.2.1, om han/hon vid avtalets ingående kände till att sådan ingripande händelse, som avses i denna punkt, förelåg eller om händelsen var allmänt känd.

3.2.4. Om resenären inte har rätt att avbeställa resan med stöd av 3.2.1 men ändå avbeställer, gäller arran­görens allmänna avbeställningsregler i punkt 3.1.

3.2.5. För rundresor gäller, att resenären endast har rätt att avbeställa sådan del av paketresan som berörs av den ingripande händelsen. Om denna del av paket­resan utgör en väsentlig del av paketresan, har dock resenären rätt att avbeställa hela resan.

3.3. Avbeställningsskydd och avbeställnings­försäkring
3.3.1. Om resenären träffat avtal om avbeställnings­skydd eller avbeställnings­försäkring, kan resan avbe­stäl­las i enlighet med de särskilda villkor som gäller för avbeställningsskyddet eller avbeställnings­försäkringen.

4. Fel och brister
4.1. Reklamation
4.1.1. Vid fel i de avtalade tjänsterna, ska resenären omgående, efter att han/hon märkt eller borde ha märkt felet, reklamera till researrangören, dennes representant eller till den underleverantör, som felet angår, för att ge dessa möjlighet att avhjälpa felet. Reklamation ska om möjligt ske på resmålet.

4.1.2. Resenären ska om möjligt försäkra sig om att reklamationen blir dokumenterad i skriftlig form av arrangören eller dennes underlever­an­tör på plats.

4.1.3. Resenären får inte åberopa fel, om reklamation inte skett i enlighet med vad som sägs ovan.

4.1.4. Krav på skadestånd eller prisavdrag ska snarast efter resans avslutning framföras till researrangören.

4.1.5. Framförs krav på grund av fel i de avtalade tjäns­terna senare än två månader från den tidpunkt, då resenären märkte eller borde ha märkt felet, anses resenären ha mist rätten att åberopa felet.

4.2. Avhjälpande av fel
4.2.1. Erbjuder sig arrangören att avhjälpa felet, kan resenären inte kräva prisavdrag eller häva avtalet, förutsatt att avhjälpandet sker inom rimlig tid och utan extra kostnad eller väsentlig nackdel för resenären. 

4.2.2. Resenären ska alltid i möjligaste mån begränsa skada.

5. Begränsningar i arrangörens ersättnings­ansvar
5.1. Arrangörens ansvar för krav på grund av skada eller fel är begränsat till vid var tid gällande belopps­gränser, som framgår av Warszawa- och Montreal­kon­ven­tion­erna (för luftfart) och Atenkonventionen (för transport på sjö- och vattenvägar). Arrangörens an­svar kan därför inte överstiga det, som gäller för den eller de under­leverantörer, som har det direkta an­svaret för den bristfälliga tjänsten.

5.2. Flygbolagen har direkt ansvar för transportens korrekta genomförande enligt Warszawa- och Montrealkonventionerna, EU-förordning 889/2002, EU-förordning 261/2004 samt luftfartslagen.

5.3. Ovanstående medför att resenären vid försenat, för­lorat eller skadat bagage i första hand ska reklamera till och ställa sina krav mot det avtalsslutande eller trans­porterande flygbolaget. Kraven ska ställas så snart hän­delserna kommer till resenären kännedom.

Förlust- eller skadeanmälan ska om möjligt göras på ankomstflygplatsen, varvid en skaderapport (s.k. PIR-rapport) ska upprättas.
5.4. Arrangören ansvarar inte för mediciner, eventuella värdeföre­mål såsom kamera, kontanter, smycken m.m., som förvarats i incheckat bagage. Vissa flygbolag erbjuder en särskild försäkring för stöldbegärliga före­mål. Särskild deklaration ska i sådana fall göras direkt till flygbolaget vid incheckning.

5.5. Det ska särskilt uppmärksammas, att flygbolag ofta har inbördes avtal om hur de tar hand om varand­ras flygningar. För att underlätta för resenären vid klago­­mål och besvär har han/hon enligt Montreal­kon­ven­tionen alltid rätt att själv välja, om kravet ska ställas till det flygbolag som står på resedokumenten (det avtals­slut­ande) eller det flygbolag som faktiskt utför trans­porten (det transporterande).

6. Tvister
6.1. Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolk­ningen eller tillämpningen av avtalet genom förhand­lingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän dom­stol.

Dessa villkor har tagits fram av Svenska Resebyråföreningen och är skyddade av upphovsrätt. Villkoren får endast användas av medlemmar i Svenska Resebyråföreningen.

 

Startsida

 
 






replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords